24
.
04
24
.
04
Skrevet av Rebecca Borge
Foto: RDNE Stock project

Hvorfor du bør trykke årsrapporten

Kombiner trykte og digitale opplevelser for en dypere forståelse for din merkevare.

Digitalisering har mye positivt for seg. Nye tjenester, produkter og apper som forenkler og effektiviserer hverdagen. Skattemeldingen er (endelig) easy peasy å levere. Avstander forkortes. Å holde kontakt med tante Ada i Australia er like enkelt som å snakke med naboen. Banken, fly- og togbilletten har du i lomma. Veldig praktisk.

Nå er vi kun en skjerm unna. På godt og vondt.  

For en god del år siden så grafisk bransje en nedgang i produksjon av trykksaker. «Tenk deg om før du printer denne e-posten» var å finne i bunn av alles epost-signaturer. Selskaper sluttet å trykke årsrapporten og la den kun ut på egen nettside. Det blir stadig vanligere å måtte skanne en QR-kode før du bestiller mat på restaurant. Bursdagsinvitasjon som ranselpost? Pfht! Glem det. Den dukker så klart opp på klassens Facebook-side.

Ingenting av dette er galt. Det er både raskt, enkelt og billigere. Men, resultatet er at vi blir digitalt trette. Dette relativt nye fenomen blir stadig vanligere i vårt samfunn. Med konstant tilgang til informasjon, sosiale medier og underholdning, kan det være overveldende å følge med på alt som skjer på nettet. Vi mister fokus, blir forstyrret og en del mennesker opplever det som stressende. Vi glemmer bort avtaler, husker ikke hvor FAU-innkallingen kom inn. «Kom den på mail? Nei, Visma-appen. Eller vent, fikk jeg en sms kanskje?» «Digital detox»  er en trend mange hiver seg på, og det med rette. Derfor er det viktig å finne en balanse mellom det digitale og det analoge, og en måte å gjøre det på er ved å lese i trykt form.

Så, hva har dette med årsrapporter å gjøre, tenker du? I en digital verden hvor oppmerksomheten vår stadig blir forkortet på nettet, kan det være vanskelig for merkevarer å nå gjennom støyen og skille seg ut. Forskning viser at lange sammenhengende tekster som krever fokus og konsentrasjon, oppleves og forståes bedre i trykt form. Årsrapporten er en fantastisk mulighet for å formidle bedriftens verdier, resultater og året som har gått til medarbeidere, kunder og mulige kandidater. Rett og slett god merkevarebygging!

En veldesignet og veltrykt årsrapport viser at man tar kommunikasjon og rapportering på alvor. Det viser at man er villig til å investere tid og ressurser i å presentere virksomheten på en profesjonell og transparent måte. Når ansatte ser egen innsats og resultater visuelt i årsrapporten, skaper man en følelse av tilhørighet. Det i sin tur signaliserer at bedriften er stolt over sine medarbeidere og ønsker å løfte de frem.

Å trykke årsrapporten kan virke gammeldags i dagens digitale verden, men en taktil opplevelse av organisasjonen kan bidra til å skape en sterkere tilknytning til merkevaren. Trykksaker har en tendens til å bli beholdt og delt videre, og kan dermed ha en lengre levetid enn digitalt innhold. Kanskje har du kollegaer som ikke sitter ved en skjerm dagen lang? Inkluderer de og legg årsrapporten tilgjengelig på pauserommet eller andre fellesarealer.

Det er en solid jobb å sette sammen en årsrapport. Det krever innsats fra mange i organisasjonen og fra ulike avdelinger. Du har kanskje involvert et byrå som skal designe og animere rapporten? Flott! Vi heier på det og. Stolpediagrammer som vokser og film som viser smilende fjes på arbeidsplassen. Visuelt effektfullt! Men selv om de digitale effektene ikke kan oversettes til trykk, så har den trykte rapporten fortsatt effekt, bare på en annen måte.

Vurderer du å trykke opp årsrapporten? Spør oss gjerne om råd. Det finnes et hav av papir og produksjonsmåter med fancy effekter som lakk og preging, men det er ikke sikkert det er riktig for dere. Målet er jo at den trykte årsrapporten harmonerer med resten av merkevaren og styrker relasjonen mellom organisasjonen og leseren.

Tilbake til toppen